بلاگ

معرفی کامل گل سنبل

معرفی کامل گل سنبل + آموزش کاشت و آفات گل سنبل

گل سنبل خبر آور فصل بهار

با نزدیک شدن به عید نوروز و فصل بهار و زنده شدن رسم نگه داشتن سنبل در خانه ها و سفره هفت سین، بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی به یادگیری نحوه نگهداری از گل سنبل پیدا می کنند. سنبل ها گل های بهاری زیبا و معطر هستند که مورد علاقه بسیاری از افراد هست. این گل های زیبا برای اینکه بتوانند در مناسبت های مختلف استفاده شوند زحمت های زیادی برایشان کشیده شده. گل های سنبل با رنگ های غنی و رایحه شیرین خود، یک انتخاب مهم و یک پایه ثابت سفره هفت سین ما ایرانیان است. در سمت دیگر رشد این گل به مراقبت های زیادی ندارد و میتوان در خانه هم از این گل زیبا و خوش بو را پرورش داد. مجله گل فروشی شادیچی با شماست تا کامل ترین معرفی درباره گل سنبل را برای شما قرار دهیم.

معرفی گل سنبل

خاستگاه و تاریخچه سنبل ها

خاستگاه اصلی گل سنبل به یونان و روم باستان بر میگردد. نام گیاه سنبل از شخصیت اساطیر یونانی گرفته شده است. طبق داستان ها و افسانه ها، سنبل مرد جوانی بود که خدای آپولو او را دوست داشت اما به طور تصادفی او را کشت. هنگامی که سنبل در حال مرگ بود، یک گل زیبا از خون او بیرون آمد و آپولو گل را به نام او نامید.

تاریخچه گل سنبل

سنبل‌ها برای قرن‌ها به دلیل گل‌های معطر و زیبای خود در حال کشت و پرورش دادن میباشند. آنها اولین بار در قرن شانزدهم از امپراتوری عثمانی به اروپا آورده شدند و به سرعت در میان اشراف محبوب شدند. هلندی ها علاقه خاصی به سنبل داشتند و اولین کسانی بودند که صنعت تجاری سنبل را در مقیاس بزرگ توسعه دادند. در قرن هفدهم و هجدهم، پرورش دهندگان هلندی ارقام جدیدی از سنبل ها، از جمله گونه های دو گل، ایجاد کردند و یک سیستم پیچیده برای درجه بندی و قیمت گذاری پیازهای این گل ایجاد کردند.

سنبل‌ها همچنین در قرن هجدهم در انگلستان محبوب شدند و بسیاری از باغ‌های معروف مانند باغ‌های همپتون کورت و باغ‌های کیو شروع به نمایش آن‌ها کردند. محبوبیت سنبل ها در قرن 19 ادامه یافت و آنها به گل مورد علاقه برای نمایش ها و مراسم های بهاری تبدیل شدند. آنها همچنین به طور گسترده در صنعت عطرسازی و دیگر صنایع خاص رشد کرد.

امروزه، سنبل ها هنوز هم گیاهان محبوبی برای باغ ها و نمایش های داخلی هستند و به طور گسترده در بسیاری از نقاط جهان کشت می شوند. آنها در طیف گسترده ای از رنگ ها، از سفید و کرم گرفته تا صورتی، بنفش، آبی و قرمز در دسترس هستند و به خاطر عطر شیرین و گل های زیبا و متراکم شان ارزشمند هستند.

 نماد سنبل ها چیست؟

گل سنبل نمادی از عشق، گذرا بودن غم و ناراحتی، تولد و نو شدن می باشد و یکی از دلایل اصلی حضور این گل در هفت سین هم همین نماد گل سنبل می باشد. جدا از شکل و ظاهر بسیار زیبای گل سنبل میتوانید از عطر و بوی این گل لذت ببرید.

نماد گل سنبل

در زبان گل ها، سنبل با صداقت، پایداری و بخشش همراه است. آنها اغلب به عنوان یک هدیه برای ابراز احساسات عمیق عشق و قدردانی داده می شوند. سنبل های صورتی نشان دهنده عشق و عاشقی هستند، در حالی که سنبل های آبی نشان دهنده ثبات و وفاداری هستند. سنبل های سفید با خلوص و بی گناهی همراه هستند و آنها را به انتخابی محبوب برای مراسم عروسی و یا مراسم های ترحیم تبدیل می کند.

روش های کاشت گل سنبل

سمبل یکی از محبوب ترین گلهای باغی است، و برای بسیاری از افراد این گل کاربردهای زیادی دارد برای مثال استفاده از آن در جشن های گوناگون میباشد. یکی از این جشن ها همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم مراسم عید نوروز است.

روش های مختلفی برای کاشت گل سنبل وجود دارد؛ از این روش می توان به کاشت گل سنبل در آب، کاشت گل سنبل در خاک و کاشت گل سنبل در گلدان اشاره کرد. با ما در ادامه همراه باشید با انواع روش های کاشت گل سنبل را به شما توضیح دهیم.

انتخاب پیاز گل اولین قدم در پرورش گل سنبل

در اولین قدم شما باید پیاز مناسب برای خاک را انتخاب کنید اکثر پیاز ها برای خاک به وجود آمده اند . اما باید با توجه به آب و هوا و خاکی که قصد دارید گل ها را در آن بکارید باید انتخاب درستی داشته باشید. شما می توانید برای تهیه پیاز های گل سنبل از گلخانه ها و یا از گل فروشی های سطح شهر این کار را انجام دهید. نکته مهمی که در انتخاب پیازه گل سنبل وجود دارد این است که باید از پیاز هایی استفاده کنید که سالم باشد و بدون لکه یا کپک باشد.

کاشت گل سنبل

فراهم کردن خاک مناسب دومین قدم در کاشت گل سنبل

در  مرحله بعدی باید شما خاکی مناسب برای گل سنبل پیدا کنید. اگر قصد دارید تا در باغچه گل های تان را به کار اید اول باید علف های هرز را از باغچه خود جدا کنید.  سپس با اضافه کردن کودهای مناسب که در ادامه توضیح میدهم که چه کودی مناسب خاک است خاک را آماده کنید.  همچنین باید به این موضوع دقت کنید که خاکی که برای کاشت این گل استفاده می کنید باید از زهکشی خوبی بهره مند باشد.

خاک مناسب برای کاشت گل سنبل

اگر شما قصد دارید که این گل را در گلخانه بکارید به این موضوع زیاد نیاز ندارید. اما اگر در گلدان یا در باغچه خود قصد کاشت گل را دارید حتما باید به زمانی که این گل را می‌کارید دقت کنید بهترین زمان برای کاشت گل سنبل حدود اواخر مهر است.

گل های سنبل را بکارید

خوب حالا که همه پیش زمینه ها برای کاشت گل سنبل را فراهم کردیم باید به کاشت گل سنبل میرسد. برای کاشت گل سنبل سوراخی به عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر بکنید و سپس پیاز گل را در آن قرار دهید. دقت کنید که نوک پیاز باید رو به بالا باشد. اگر قصد دارید تا چند شاخه گل به کار اید فاصله بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر برای هر  پیاز گل  سنبل قرار دهید.

پس از اینکه پیاز گل سنبل را در خاک کاشته اید و آن مقدار زیادی آب دهید تا برای رشد آماده شود بهتر است در هفته های اول آبیاری زیادی به گل ها  کنید.  اما طی هفته بعدی تا زمان گلدهی فقط خاک را مرطوب نگه دارید.  البته به این موضوع دقت کنید که خاک را به صورت غرقابی پر از آب نکنید. این کار باعث می شود که پیاز گل کپک و یا پوسیده شود.

به خاک مالچ اضافه کنید

در ابتدا باید در مورد این صحبت کنیم که مالچ چیست؟

مالشی یک نوع پوشش است که بر روی سطح خاک قرار می گیرد که کاربردهای زیادی دارد از جمله کاربردهای آن سرکوب کردن علف هرز، حفظ رطوبت خاک ، یک پوشش زیبا برای روی خاک که کاربرد های تزیینی هم دارد، کمک به حاصلخیزی و کمک به قدرت خاک. مالچ ها انواع مختلفی دارند از کود عالی گرفته تا کمپوست و یا از از چمن های چیده شده. حتی روزنامه ها و برگ های خشک شده هم جزو مالچ ها است.

مزایا استفاده از مالچ

حال که با مالچ آشنا شدید به ادامه کار می رویم. شما با اضافه کردن یک لایه مالچ بر روی خاک کمک زیادی به رشد گیاه تنظیم دمای خاک و حفظ رطوبت خاک می کنید. توصیه می شود برای استفاده از مالچ برای گل گل سنبل از  مالچ هایی استفاده کنید که دارای مواد آلی بالایی باشد. بهترین مثال برای این موضوع  کمپوست یا برگ های خشک شده می باشد.

در پایان هم شما باید تا زمانی که گل های سنبل به شکوفه دهی نرسیده از آنها به خوبی مراقبت کنید این مراقبت ها می تواند کارهای مثل آبیاری درست، کندن برگ های اضافی و قرار دادن گلها در نور مناسب باشد. اگر مراقبت مناسبی از گل های سنبل نداشته باشید تمام زحمات شما به هدر می رود.

در ضمن یک نکته مهم این است که، اگر شما قصد دارید تا در ایام نوروز از این گل استفاده کنید و هنوز به گلدهی نرسیده پیشنهاد می شود تا گل را به مکانی گرم تر برده تا زودتر به گلدهی برسد و شکوه کند.

کاشت سنبل در آب

سنبل تنوع بسیار زیادی دارد. بعضی از آن ها را میتوان هم در آب و هم در خاک پرورش داد و اطمینان حاصل کرد که به خوبی رشد میکنند. اگر دوست دارید تا گل سنبل را در آب رشد دهید تا انتهای این قسمت همراه ما باشید.

  • پیاز مخصوص و ظرف مخصوص رشد گیاه را از گل فروشی تهیه کنید. استفاده از ظرف مخصوص باعث میشود تا در زمان رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند.
  • برای پرورش پیاز سنبل در آب، آن‌ها را در ظرف پر از آب بگذارید و مقدار کمی خاک ذغال روی آن بریزید و مراقب باشید قبل از بیرون آمدن برگهای گیاه، پیازها کاملا ریشه های خود را در آب منتشر کرده باشند.
  • در مراحل ابتدائی باید گل را در محل تاریکی قرار دهید تا رشد مناسبی داشته باشد.
  • سعی کنید که فقط ریشه ها را در آب بگذارید و ساقه ها را در آب قرار ندهید. اینکار باعث میشود تا گیاه شما عمر بیشتری داشته باشد.
  • از زغال چوب سیب استفاده کنید. این کار باعث میشود تا آب فاسد و بوی ماندگی نگیرد. اگر هم زغال سیب پیدا نکرده اید مشکلی نیست میتواند از زغال های معمولی استفاده کنید.

بهتر است قبل از قرار دادن زغال در آب گلدان، آن را از چند روز قبل از ظرفی دیگر قرار دهید. اینکار باعث میشود تا هم اب گلدان تمیز بماند و هم ذغال دیگر به روی آب نمی آید.

انواع گل سنبل

گلهای سنبل تنوع بسیار زیادی دارد.  همانطور که گفته شد این گل ها بومی مناطق ترانه شرقی است .اما در حال حاضر  با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد گونه های هیبریدی این گل در سراسر نقاط دنیا رشد می کند.  در ادامه به برخی از معروف ترین گونه های گل سنبل می پردازیم. برای مشاهده و خرید گل های سنبل میتوانید به قسمت گل های سنبل شادیچی مراجعه کنید.

انواع گل های سنبل

آیولوس یا سنبل سفید

سنبل آیولوس یک گل سفید زیبا و معطر است که در فصل بهار شکوفه می کند. این گل دارای شکوفه‌هایی زیبا و سفید است که با برگ‌های سبز توری مانند شکوه خود را به حداکثر رسانده است. ارتفاع این گل بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر است .جالب است بدانید که حیواناتی مثل گوزن و خرگوش از بوی این گل به شدت بدشان می آید و از این گل فاصله میگیرند.

سنبل سفید

آنا ماری یا سنبل صورتی

کمتر کسی است که سنبل آنا ماری را ببیند و مات و مبهوت این گل زیبا نشود. گل های کوچک زنگوله ای میتواند تا ساعت ها آدم را درگیر خود کند. گل تقریباً تا ۲۵ سانتی متر رشد می کند و ارتفاع می گیرد. این گل یکی گونه های بسیار مقاوم گل سنبل است و با آب و هوای ایران قابل رشد و پرورش است. اگر قصد دارید تا یک گل زیبا و معطر در خانه خود نگه دارید پیشنهاد می کنم که از سنبل انا آماری استفاده کنید.

سنبل آنا ماری

سنبل هلندی آبی یا بنفش

سنبل های هلندی همیشه جزو محبوب ترین گونه های سنبل در دنیا هستند. سنبل های هلندی در رنگ ها و اشکال مختلف وجود دارد. یکی از محبوب ترین نوع آن ها سنبل آبی هلندی است . گلبرگهای این گل هم شبیه گلبرگهای گل آن ماری است. این گل رایحه بسیار شیرین و جذابی دارد و در صنعت ساعت سازی استفاده های زیادی از این گل میشود.

سنبل هلندی آبی

کارنگی یا سنبل سفید

کارنگی، سفیدترین سنبل جهان است! ساق بلند و باریکه اینگل گلهای زیبای سنبل را حمل می کند و باعث زیبایی و جذابیت هر مکانی می شود از این سنبل اغلب در دسته گل های عروس های اروپایی استفاده می شود. در بسیاری از مواقع این گل را میتوان در حاشیه خیابان ها پیاده رو ها و گلدان ها پیدا کرد.

معرفی سنبل کارنگی

سنبل شرقی یا کولی ملکه

اگر به دنبال یک گل زیبا هستید که در هر شرایط و هر منطقه ای به خوبی رشد کند و علاقه زیادی به گل های سنبل دارید این گل را در صدر لیست خود قرار دهید. سنبل شرقی یا ملکه کولی گلی بسیار زیبا با رایحه ای فوق العاده دلنشین است. این گل یک رنگ بسیار خاص و دلنشین دارد رنگ آن تقریباً به صورتی مایل است. معمولاً این گل بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر رشد می کند.

سنبل شرقی

سورپرایز صورتی یا سنبل هلندی صورتی ملایم

اگر به سبک های کلاسیک گل سنبل علاقه مند هستید و عطر و بوی یک گل برای شما اهمیت زیادی دارد یکی از گل های بسیار خوب برای شما این گل است. این گلی از گلهای کمیاب در ایران است اما در گلفروشی شادیچی از این گل در فصل بهار موجود است. شما میتوانید برای سفارش این گل گل فروشی شادیچی مراجعه کنید. این گل تزیینی زیبا در خانه یا در باغچه شما است. اندازه گل تقریباً بین ۲۵ الی نیاز به آبیاری منظم دارد و باید به خوبی از آن نگهداری کرد.

سنبل هلندی صورتی ملایم

سنبل سفید ممتاز یا سنبل سفید هلندی

این گل، گل سرسبد گلهای سنبل است که در ایران یافت میشود. البته باید بگویم که سنبل های ایرانی دست کمی از این گل ندارد. اگر شما علاقه مند هستید که از گل های خارجی استفاده کنید و یا اینکه دوست داری گل گران قیمت و زیبا تهیه کنید برای مراسم های تان سنبل سفید ممتاز پیشنهاد عالی است.
این گل زیبا و معطر در بهار شکوفا می شود. دارای یک سنبله گل بلند و متراکم است که از تعداد زیادی گل کوچک و ستاره ای شکل تشکیل شده است.

این محصول هم اکنون در فروشگاه شادیچی موجود میباشد. شما میتوانید اینجا را کلیک کنید.

آفات یا بیماری های گل سنبل

هیچ  هیچ گلی در دنیا این است که بدون آفت و بیماری باشد. این قاعده برای گل سنبل هم مستثنی نیست. آفات بسیار زیادی برای گل سنبل وجود دارد. در اینجا برخی از آفات و بیماری‌های رایجی که می‌توانند روی سنبل‌ها تأثیر بگذارند و برخی از روش‌های درمانی برای کمک به حفظ سلامت گیاهان آورده شده است.

حشرات

کنه های پیاز: این آفات یکی از بافتهای رایج بین گل های سنبل است. در صورتی که این آفت به گل سنبل شما حمله کند گلهای شما به سرعت زرد میشود و از بین می رود. برای جلوگیری کردن از پیشرفته این آفت باید پیاز های آلوده را از ریشه کند و دور انداخت.

شته ها: شته ها جزو دشمنان همیشگی گیاهان هستند. می توانند شیره برگ گل و سنبل را بمکند و باعث پژمردگی آنها بشوند. برای از بین بردن شته ها می توان گلهای سنبل را با آب و صابون شست یا از حشره کش های مخصوص شته استفاده کرد.

به صورت کلی برای اینکه از حمله حشرات به گل تان جلوگیری کنید، هفته ای یکبار برگهای گل را با روغن مخصوص چرب کنید تا این حشرات به سمت گلهای شما نیایند.

عفونت‌های قارچی

عفونت ها و مریضی قارچی می تواند سبب قهوه ای شدن گلهای شما شود. حتی در بعضی مواقع می تواند باعث پژمرده شدن گل های شما شود یکی از قارچ های بسیار معروف برای گل سنبل قارچ بوتریتیس است. این قارچها در زمانی رشد میکند که گیاه در محیطی قرار بگیرد که گردش هوا در آن کم باشد برای از بین بردن این قارچ ها کافیست که گل ها را در محیطی قرار دهید که گردش هوای زیادی داشته باشد برای مثال در هوای آزاد.

سوالات متداول

گل سنبل به چه رنگ هایی هستند؟
سنبل ها تنوع رنگی بسیار زیادی دارند اما رایج ترین رنگ آن ها سفید صورتی آبی و بنفش است.

گل سنبل چه زمانی شکوفا می شود؟
معمولا گل های سنبل از اواخر فصل زمستان تا اواسط فصل بهار شروع گلدهی و شکوفه زدن میکند. تقریباً زمانی که گلهای سنبل شروع گل دهی می کنند حدود دو هفته شکوفه های شادابی دارند.

هر چند وقت یکبار به گل سنبل آبیاری کنم؟
به طور دقیق زمان مشخصی برای آبیاری گلها نیست. زیرا شرایط مختلفی از جمله نوع گل و آب و هوایی که گل ها در آن منطقه رشد می کنند در زمان آبیاری گل ها تاثیر دارد. اما بهترین زمان برای آبیاری گلها زمانی است که خاک گل ها خشک شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *