بلاگ

آمورش کاشت گل رز

آموزش کاشت گل رز

گل های رز جزو آن دسته از گیاهانی است، که هر کسی با نگاه کردن به آن احساساتی میشود. این گل زیبا به قدری تنوع گونه و رنگ دارد که میتواند با هر سلیقه ای سازگار باشد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از گل رز خوشتان می‌آید و همچنین دوست دارید تا با دستان خود گل مورد علاقه تان را پرورش دهید، این مطلب از گلفروشی شادیچی را از دست ندهید. در این مطلب درباره آموزش تکثیر و کاشت گل رز برایتان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

انتخاب رز مناسب

اولین قدم برای کاشت گل رز، این است که نوع گلی که مد نظر دارید را انتخاب کنید. شما باید با توجه به جنبه های مختلف نوع گل رز را انتخاب کنید از این فاکتور ها میتوان به:

  • باغچه شما متناسب با گل انتخابی تان باشد بعضی گل های رز فضای زیادی نیاز دارند.
  • گل رزی که انتخاب میکنید، متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما باشد.
  • مکانی که انتخاب میکنید نورگیر خوبی داشته باشد.

محل مناسب برای کاشت گل رز

بعد از انتخاب نوع گل رزی که میخواهید بکارید، نوبت به انتخاب باغچه مناسب برای کاشت گل رز مورد نظرتان میرسد. در نظر داشته باشید که محل مناسب برای کاشت گل رز اولا باید آفتابگیر و گردش هوای مناسبی داشته باشد. پس از آن نوبت به خاک میرسد، خاکی برای گل رز مناسب است که مرطوب با زه کشی خوبی باشد.

مکانی که برای کاشت گل رز استفاده میکنید باید حداقل 6 ساعت در روز آفتابگیر مناسبی داشته باشد. محلی برای کاشت گل رز مناسب است که آفتاب خوبی به آن تابیده شود. اگر  میزان آفتاب در منطقه شما نیست، حداقل مطمئن شوید که آفتاب سر صبح به گل های شما تابیده میشود. نور صبحگاهی، شبنم‌ها را خشک می‌کند و احتمال بیماری های گل را کاهش میدهد.

روش کاشت رز در باغچه

یکی از گل هایی که به سادگی در هر باغچه ای میتوان کاشت گل رز است. فقط باید حواستان باشد گل ها را با فاصله مناسب از یکدیگر بکارید. این کار امکان زندگی حشرات در بین گل ها را کم میکند.

آموزش کاشت گل رز در باغچه

نحوه آبیاری گل رز

برای آبیاری گل رز باید آب را دقیقا دور ساقه گل بریزید. بهترین و راحت ترین راه برای آبیاری به گل های رز استفاده از شلنگ های آبیاری قطره ای است. شما با اینکار در مصرف آب هم صرفه‌جویی میکنید. در زمان آبیاری گل رز از ریختن آب بر روی شاخ و برگ‌ها را تا جای ممکن خودداری کنید. این کار باعث کاهش خرابی گل رز شما می‌شود. همچنین فراموش نکنید که گلبرگ‌های اضافی را هر فته یا دوهفته یک بار بچینید. اگر میخواهید تا از رویش عرف های هرز جلوگیری کنید. یک لایه 3 الی 4 سانتی‌متری از مالچ درون باغچه خود بریزید. مالچ مانع از رسیدن نور به خاک و رویش علف‌های هرز در اطراف باغچه میشود. با اینکار امکان رشد علف های هرز را به حداقل میرسانید.

آبیاری گل رز

روش انتخاب قلمه زنی مناسب برای پرورش گل رز

یکی از مهترین بخش رشد دادن هر گل و گیاهی قلمه‌ زنی مناسب است. برای قلمه زنی در گل رز باید قلمه از یک ماده خوب استفاده کنید. همچنین قلمه‌هایی که انتخاب میکنید، باید جوان و حدود یک سال سن بیشتر نداشته باشند. هر قلمه باید ضخامتی حدود نیم سانت و حداقل 10 سانت طول داشته باشد.

قلمه‌زنی گل رز اصولا از دو طریق انجام میشود:

  • قلمه زدن هوایی
  • قلمه زدن زمینی

قلمه زنی زمینی

برای پرورش گل رز از طریق قلمه زدن زمینی طی این مراحل اقدام کنید:

  • قلمه مناسب را انتخاب کنید.
  • انتهای قلمه‌ها را زاویه‌دار (۴۵ درجه) برش بزنید.
  • ۶۰ درصد از قلمه‌ها را در خاک قرار دهید و روی آب خاک بریزید. بهترین خاکی این کار میتوانید انتخاب کنید، ماسه است. ماسه میتواند رطوبت را در خود نگه دارد.
  • قلمه ها را در مکانی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • در روز‌های اول هر روز قلمه‌ها به قلمه ها آب دهید و از مرطوب بودن خاک اطمینان حاصل کنید.  به‌طور معمول قلمه‌های گل رز به دو ماه زمان برای ریشه‌زنی نیاز دارند؛ بعد از این مدت می‌توانید آن‌ها را از خاک خارج کنید و در گلدان یا بغچه مورد نظر قرار دهید.

قلمه زنی گل رز

قلمه زنی هوایی گل رز

قلمه زنی هوایی یکی دیگر از راه‌های پرورش گل رز است. اگر خواستید که از روش هوایی قلمه زنی را برای گل رز تان استفاده کنید این مراحل را طی کنید:

  • بعد از انتخاب قلمه و جدا کردن شاخ و برگ آن، بدون اینکه آن را از گل اصلی جدا کنید. محلی زیر برجستگی را انتخاب و به اندازه ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر پوست آن را دور تا دور جدا کنید.
  • بعد با یک نوار پلاستیکی محکم پایین آن را ببندید و درون آن را از کود و خاک برگ پر کنید.
  • بعد از حدود دو ماه و ریشه زدن قلمه ای که زدید ، می‌توانید قلمه را جدا و داخل گلدان یا باغچه خود بکارید.

جمع بندی

قلمه زنی گل رز یکی از راحت ترین راه هایی است که شما میتوانید انجام دهید. اما اگر زمان کافی ندارید یا دوست دارید تا گلدان گل رز را به صورت اماده تهیه کنید پیشنهاد میشود که از گلفروشی شادیچی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *