بلاگ

معروفی گل گلایل + آموزش کاشت و پرورش گلایل با پیاز در خانه

معرفی گل گلایل + آموزش کاشت | گلفروشی شادیچی

معرفی گل گلایل

گل گلایل که به آن سوسن شمشیری نیز می‌گویند، از خانواده زنبق است و بومی آفریقا است. گلایول با خوشه های بلند و گل های رنگارنگ زیبایی و ظرافت را به هر باغچه یا مراسمی میبخشد. موارد مصرف گل گلایول بسیار زیاد است؛ از این گیاه می‌توان برای مراسم ختم و عرض تسلیت، در دسته و سبد گل یا در تاج گل استفاده میشود. جالب است بدانید که این گل در اروپا برای مراسم های عروسی استفاده میشود. با ما همراه باشید تا در مجله گل فروشی شادیچی به بررسی کامل این گل محبوب و خوش قیمت بپردازیم.

مشخصات گل گلایل

گیاه گلایل یکی از معروف‌ترین گل های شاخه بریده که در گل آرایی و ساخت انواع تاج گل و سبد گل کاربرد زیادی دارد. شکوفه های گلایول در رنگ های مختلفی از جمله سفید، زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، بنفش و حتی دو رنگ است. این گل برای نخستین بار در قرن ۱۸ از قاره آفریقا به اروپا منتقل شدند. بعدها با پیوند زدن انواع گونه های جدید و ترکیبی ساخته شد. گلایول در میان باغبان ها بسیار مورد توجه است، دلیل آن هم رشد نسبتا آسان این گل است.

انواع گل های گلایل:

شاید انواع زیادی از گل های گلایل را دیده باشید. گل های گلایل بیش از 220 گونه در سراسر دنیا دارند. این گل ها بیشتر در مناطق مدیترانه ای رشد میکنند. اما در کل گل گلایول به سه گروه اصلی تقسیم میشود:

انواع گل گلایل

گرندی فلورا: بزرگترین دسته گل های گلایل هست. این دسته بسیار  زیبا و از جمله جذاب ترین گونه های گل گلایل است. شکوفه های این گیاه تا 15 سانتی متر عرض دارند و  تنوع رنگ در آنها بسیار زیاد است.

نانوس: گلایول نانوس یکی دیگر از این سه کونه اصلی هستند. این گل ها مقاومت زیادی در برابر سرما دارند و در مناطق سردسیری هم قابل رشد است.

پریمولینوس: گروه کوچک از گلایل است که از گل های مینیاتوری تشکیل شده است. این گل ها بسیار زیبا و مقاوم هستند و پرورش آنها هم راحت است.

گلایل (Plum Tart G.grandiflora gladiolus) گلایل (Blue frost G.grandiflora gladiolus)
گلایل نارنجی (Boone-Gladiolus) گلایل پاپیلیو (gladiolus G.papilio)
گلایل مشکی (Gladiolus atroviolaceus) گلایل (gladiolus rose supreme)

گل گلایل نماد چیست؟

گل گلایل در فرهنگ های مختلف نماد و معانی مختلف زیادی دارد. این گل در ایران بیشتر به رنگ سفید یافت میشود. رنگ سفید یکی از رنگ هایی است که به ترحیم و ختم بسیار مرتبط است. برای همین این گل برای مراسم های ترحیم و مراسم های ختم کاربرد گسترده ای دارد.

  •  یکپارچگی
  •  احترام
  •  روان پاک
  •  استقامت
  •  شیفتگی
  • افتخار

از گل های گلایل اغلب در سبد گل ها و تاج گل های ترحیم استفاده میشود و نماد همدردی نیز میباشد. شما میتوانید انواع تاج گل ها و سبد گل های با گل گلایل را در از فروشگاه شادیچی تهیه کنید.

روش‌های نگهداری گل گلایل

پرورش و نگهداری از گل گلایل در آپارتمان و در فضای باز ممکن است، اما برخی نکات و شرایط وجود دارد که باید در زمان نگهداری به آن عمل کنید تا بتوان آن را به بهترین شکل پرورش داد.

آبیاری

آبیاری یکی از نکات اثاثی در کاشت و پرورش هر گلی است و درباره این هم باید یکسری از نکات رعایت شود. این گل به آب و رطوبت کمی نیاز دارد. زمان آبیاری این گل در زمستان یک بار و در تابستان هر هفته دوبار کافیست. اگر هر مشکلی در زمینه کج شدن یا کوچک شدن ساقه به وجود آمد؛ دلیل اصلی آن کم آبی است و باید یک مقدار بیشتر به گل آب دهید.

خاک

خاک جان اصلی هر گیاهی است و بسیاری از گیاهان بدون خاک رشد نمیکنند. خاک مناسب برای گل گلایول خاکی است که زهکشی خوبی شده باشد. ترکیب خاک های پیت ماس + کوکوپیت + خاک معمولی با PH شش الی شش و نیم خاک بسیار مناسبی برای این گیاه است.

نور

نور خورشید یکی از اصلی ترین چیزهایی است که برای یک گل واجب است. برای رشد این گل نور متوسط + مستقیم لازم است.  نور زیاد کیفیت گل را افزایش داده اما باعث می شود که دیر تر گل بدهد.

زمان کاشت

اگر قصد کاشت و پرورش گل گلایل را دارید، بهتر است آن را در بهار تا اوایل تیر ماه بکارید. زمان گلدهی گلایل اواخر بهار و ابتدای تابستان است و در این زمان این گل انواع گونه های این گل یافت میشود.

دما

بهترین دما برای رشد گل گلایل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. این گل در دمای منفی 7 درجه و بیش از 30 درجه از بین میرود.

سمی بودن

گلایل برای حیوانات خانگی (سگ و گربه) سمی است و اگر توسط آنها خورده شود، عوارض گوارشی مثل استفراغ و اسهال در پی خواهد داشت. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است هنگام دست زدن به گل گلایل از دستکش استفاده کنید.

روش تکثیر گل گلایل

گلهای گلایول زیبا هستند و به راحتی رشد می کنند و تکثیر آنها یک فرآیند ساده است که می توان از روش های مختلفی انجام داد. در اینجا چند مرحله برای تکثیر گل گلایول برای شما توضیح میدهیم.

پیاز گل گلایل برای کاشت

پیاز های سالم را انتخاب کنید:

برای تکثیر گلایل، باید از انتخاب پیاز های سالم شروع کنید. سعی کنید بزرگترین و سالم ترین پیاز ها را از بین پیاز های موجود خود انتخاب کنید. به دنبال پیاز هایی باشید که سفت و عاری از هرگونه لکه نرم، تغییر رنگ یا کپک هستند.

پیاز ها را آماده کنید:

پیاز ها را تکه تکه کنید، مطمئن شوید که هر تکه حداقل یک  جوانه داشته باشد. جوانه ها یک برآمدگی کوچک در کنار پیاز است که با چشم هم قابل مشاهده است.

پیاز ها را بکارید:

می توانید تکه های بنه را در ظروف یا مستقیماً در زمین بکارید. بنه ها را در عمق 4-6 اینچ و با فاصله 6 اینچ از هم بکارید. مطمئن شوید که آنها را با چشم رو به بالا بکارید.

پیاز ها را آبیاری کنید:

پیاز ها را پس از کاشت کاملاً آبیاری کنید و خاک را مرطوب اما نباید خاک را غرقاب نگه دارید. گلایول ها خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهند، بنابراین از کاشت آنها در خاک های رسی سنگین خودداری کنید.

مراقبت از گیاهان جدید:

با رشد گیاهان جدید، آب و کوددهی منظم برای آنها اجباری است. هنگامی که ارتفاع گیاهان به 10 الی 15 سانت رسید، می توانید آنها را برای جلوگیری از  خم شدن و شکستن آن ها در شرایط وزش باد با نخ و چوب آن ها را ببندید.

جمع بندی پایانی

تکثیر گل گلایول یک راه سرگرم کننده و آسان برای گسترش باغچه یا پاسیو منزل شماست. شما با انتخاب پیاز های سالم، آماده سازی مناسب آنها و مراقبت مناسب، می توانید سال به سال از زیبایی از شکوفه های گلایل لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *