بلاگ

10 گل و گیاه مناسب عید نوروز و فصل بهار

عید نوروز یک جشن باستانی و مهم بین ایرانیان است که به نشانه آغاز بهار و آمدن سال جدید است. در زمان عید نوروز افراد برای دادن هدیه و حال احوالپرسی و ابراز شادباش به دوستان و آشنایان شان به دیدار یکدیگر می روند. همانطور که گفتیم عید نوروز مصادف با آمدن فصل بهار است، و این فصل با شکوفه دادن گیاهان و گل ها و همچنین سبز شدن گیاهان معروف است. گل‌ها همیشه بخش جدایی ناپذیری از عید نوروز بوده اند؛ گل های بهاری با زیبایی های خاص و خود با نماد های آغازی نو، امید و نو شدن همیشه بخشی جدایی‌ناپذیر از جشن‌های نوروزی بوده‌اند. در این مقاله به بررسی گل های مناسب عید نوروز می پردازیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سنبل پایه ثابت سفره هفت سین

سنبل‌، گل های پیازی محبوبی هستند که در فصل بهار شروع به گل دهی می‌کنند و بومی منطقه مدیترانه شرقی هستند. آن‌ها به خاطر گل‌های معطر و زیبای خود که در رنگ‌های صورتی، بنفش، آبی، زرد و سفید به گزینه ای عالی برای خرید گل برای عید نوروز تبدیل میشود. سنبل ها یک انتخاب عالی برای عید نوروز هستند زیرا نماد تولد دوباره، تجدید و شادی هستند. آنها همچنین با نماد هایی همچون عشق، زیبایی و صداقت همراه هستند و آنها را به هدیه ای بینظیر برای عزیزانتان که قصد دارید در این جشن به آنها هدیه دهید تبدیل می کنند.
جدا از این سنبل یکی از قسمت های اصلی سفره هفت سین است. این هم یکی دیگر از دلایلی که گل سنبل را به یکی از بهترین گل های عید نوروز تبدیل می کند. نگهداری از سنبل ها نسبتاً آسان است و میتوان آنها را هم در داخل خانه و هم در فضای باز پرورش داد. برای رشد و پرورش سنبل، پیازها را در پاییز، حدود شش تا هشت هفته قبل از اولین یخبندان بکارید. خاکی با زهکشی خوب و مکانی را انتخاب کنید که آفتاب کامل یا نیمه سایه داشته باشد. پیاز ها را به طور منظم آبیاری کنید، اما مراقب باشید که بیش از حد آنها را آبیاری نکنید، زیرا باعث پوسیدگی پیازها می شود.

گل سنبل بنفش

گل های نرگس (Daffodil)؛ زیبا و خوشبو

گل های نرگس بومی اروپا و شمال آفریقا هستند. آنها به خاطر گل های زرد روشن و شیپوری شکل خود محبوبیت زیادی بین افراد دارند و قرن ها به خاطر عطر خوبش کشت می شود. نرگس ها یک انتخاب عالی برای عید نوروز هستند زیرا نماد تولد دوباره، شروع های جدید و خوش شانسی هستند. همچنین این گل های با نماد های امید، شادی و خوش بینی مرتبط هست، و آنها را به هدیه ای ایده آل برای دوستان و خانواده در جشن نوروز تبدیل می کنند. از گلهای نرگس اغلب برای سفره استفاده می شود. این گل برخلاف گل های سنبل از کلمه سی اول حرف آن استفاده نمی شود ولی این گلهای زیبا به خاطر عطر با بوی خوب شان و همچنین ظاهر زیبایی شان کاربرد گسترده ای در سفره های هفت سین ایرانیان دارد.

گل نرگس

لاله (Tulips) نماد فصل بهار در ایران

بدون شک گلهای لاله باید در این لیست قرار بگیرد زیرا جزو محبوب‌ترین گروه هایی است که در فصل بهار ایرانی ها از آن استفاده می کنند. بسیاری از افراد معتقد است که خاستگاه گل های لاله در ایران است و به همین دلیل این گل از قدیم الایام در ایران بسیار پرطرفدار بوده است. گل های لاله با شکوفه های فنجانی شکل و رنگ های روشن از جمله صورتی، بنفش، زرد و قرمز قرن هاست که در ایران کشت می شوند و به مظهر بهار و تجدید زندگی معروف است.

در فرهنگ ایران گل لاله با رونق و فراوانی همراه است. در ایام نوروز معمولاً از گل لاله به عنوان تزئین در منازل و اماکن عمومی استفاده می شود و گاهی در سفره های هفت سین به عنوان یک تزیینی زیبا استفاده می شود.

رشد و پرورش گل های لاله نسبتا آسان است و میتوان آنها را هم در خانه و هم در فضای باز کاشت. در اینجا چند نکته برای پرورش لاله وجود دارد:

پیازهای لاله را در پاییز، حدود ماه های شهریور یا مهر در خاکی با زهکشی خوب بکارید.
پیاز آن ها را با فاصله 15 سانت از هم در عمق 10 سانتی در خاک قرار دهید.
پس از کاشت، پیازها آن ها را کاملا آبیاری کنید.
لاله ها نیاز به یک دوره خواب سرد دارند، بنابراین بهتر است که آن ها را در فصل بهار نکارید. آن ها باید به مدت 8 تا 10 هفته در مکانی خنک در خواب زمستانی باشند.

گلدان لاله

بنفشه آفریقایی (African violets)، زیباترین گل عید نوروز

بنفشه های آفریقایی به دلیل رنگ های زنده و زیبایی که دارند، انتخابی محبوب برای نوروز است. این گل ها بومی شرق آفریقا هستند و اولین بار در اواخر قرن نوزدهم به اروپا آورده شدند. امروزه بنفشه آفریقایی در سرتاسر جهان رشد می کند یکی از کشورهایی که به خوبی این گل به خوبی در آن رشد می‌کند ایران است .

در فرهنگ ایرانی، رنگ بنفش با سلطنت و قدرت همراه است و بنفشه آفریقایی هم به عنوان نماد رفاه و خوشبختی استفاده می شود. همچنین تصور می‌شود که این گل‌ها شادی و نشاط را در خانه به ارمغان می‌آورند و آنها را به یک مکمل عالی برای تزئین خانه یا سفره هفت سین در عید نوروز میکنند.

بنفشه آفریقایی

پامچال زیبا و جذاب در عید نوروز

گیلکی‌ها حدود صد سال پیش زمزمه می‌کردند که (گل پامچال بیرون بیا وقت بهاره). گل پامچال یکی دیگر از گل هایی است که معمولاً در عید نوروز از آن استفاده می شود. این گل های زیبا بومی اروپا و آسیا هستند و به دلیل رنگ های روشن و شاد خود شناخته می شوند. آنها در اوایل بهار شکوفا می شوند، که آنها را به یک انتخاب عالی برای سال نو ایرانی تبدیل می کند.

در فرهنگ ایرانی، پامچال نماد بهار، عشق و زیبایی است. اغلب برای ابراز احساسات و محبت استفاده می شود و در طول فصل بهار این گل در رنگ های مختلفی کشت شود و همین موضوع باعث می‌شود که با بسیاری از سلیقه ها یکی باشد. جالب است بدانید بسیاری از افراد این گل را نماد خوش شانسی و سعادت می دانند و به این موضوع معتقد هستند اگر از این گل در سفره هفت سین خود استفاده کنند شانس و خوشبختی را برای سال آینده خود فراهم می‌کند.

گل پامچال

گل های کالانکوئه خاص و جدید

گلهای کالانکوئه که به تازگی در سفره هفت سین ایرانی ها جایگاه محبوبی پیدا کرد.
این گیاهان بومی ماداگاسکار هست و به دلیل شکوفه های رنگارنگ و زیبای خود با همه سلیقه ها یکی است . این گل در رنگ های مختلفی از جمله صورتی، قرمز، نارنجی و زرد موجود هستند.

کالانکوئه در فرهنگ ایرانی نماد رشد و فراوانی است. اعتقاد بر این است که این گل می تواند سالی پر برکت را برای شما فراهم کند به همین دلیل بسیاری از افراد قصد دارند از این گل برای تزیین خانه خود در زمان عید نوروز استفاده کنند.

گل کالانکوئه زرد

سینره؛ مناسب سخت پسندان

اگر می‌خواهید برای عید گلی داشته باشید که نمادی از لذت و خوشی است، بدون شک گل های سینره انتخاب مناسبی در عید نوروز است. این گل های زیبا بومی جزایر قناری هستند اما به خاطر رنگ و زیبایی های بی نظیر شان در تمام دنیا و مخصوصا ایران کشت و پرورش داده می شود. آنها در رنگ های مختلفی از جمله بنفش، صورتی و آبی وجود دارد. در ایران، این گل را نماد دوستی و وفاداری میباشد به همین دلیل اغلب در سال نو ایرانی به عنوان هدیه به دوستان و خانواده مورد استفاده قرار میگیرد. و اعتقاد بر این است که هدیه دادن این گل پیوندهای دوستی و عشق را تقویت می کند. همچنین تصور می شود گل های سینره دارای خواص درمانی است و در طب سنتی ایرانی برای درمان مشکلات تنفسی و گوارشی استفاده می شود.

سینره

انواع گیاهان آپارتمانی برای عید نوروز

اسپاتی فیلوم

گل چمچه ای با سوسن صلح که با نام علمی Spathiphyllum نیز شناخته می‌شوند، یک گیاه خانگی بسیار عالی برای فصل بهار است که به خاطر برگ‌های سبز تیره و گل‌های سفید ظریف خود محبوبیت زیادی بین افراد دارد. آنها بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا هستند اما با استفاده از گلخانه های پیشرفته در سراسر دنیا این گل پرورش داده میشود. همچنین این گل به دلیل مراقبت کم و خواص تصفیه کننده هوا به گزینه ای عالی برای استفاده در خانه تبدیل شده است. این گل ها تا 50 سانت هم رشد میکنند و بیشتر به رنگ سفید این گل وجود دارد. به همین علت این گل ها نماد صلح است و برای هدیه دادن در عید نوروز انتخاب عالی است.

اسپاتی فیلوم

کروتون

گیاه کروتون با نام علمی Codiaeum Variegatum یک گیاه زیباست که به خاطر برگ های رنگارنگش در فصل بهار استفاده های زیادی برای تزئین منزل و یا محل کار دارند.
این گیاه بومی مالزی است ولی آب و هوای ایران طوری است که این گیاه به خوبی رشد میکند. این گیاه زیبا در رنگ های زرد، نارنجی، قرمز و سبز یادآور تمام فصل های سال است.
از این گیاه زیبا برای گرمی بخشیدن به فضا خانه تان استفاده کنید و با آن تلخ ترین روز هایتان را به روز های خوب و اثربخش تبدیل کنید.

کروتون ها نشان دهنده رشد و نو شدن هستند و آن را به عنوان افزودنی مناسب در سفره هفت سین در عید نوروز تبدیل می شود. رنگ های روشن آن نیز نماد امید و شادی مرتبط با فصل بهار و شروع سال جدید است.

کروتون

حسن یوسف

یکی دیگر از گیاهانی که با عید نوروز مرتبط است، حسن یوسف است. این گیاه رنگارنگ بومی آسیای جنوب شرقی است و به خاطر برگ های رنگارنگ نقش های برجسته اش مورد توجه بسیاری از افراد در عید نوروز است. این گیاه نمادی از تولد دوباره و تجدید است که یکی از نماد های اصلی عید نوروز است.

حسن یوسف

بهترین مکان برای تهیه ی گل های عید نوروز

ایرانیان همیشه به گل و گیاهان توجه خاصی داشته اند و می خواستند که همیشه در خانه هایشان انواع گل و گیاه وجود داشته باشد. اما در زندگی امروزی پرورش دادن گل ها کار دشواری است به همین دلیل بسیاری از افراد رو به خرید گل از گل فروشی میکنند. در ادامه به بزرگترین بازار گلهای تهران می پردازیم که می توانید از آن ها در زمان عید نوروز انواع گلهای بهاری را تهیه کنید.

بازار گل محلاتی

بازار گل محلاتی یکی از بزرگترین بازار گلهای تهران است که بیشتر از ده سالن و ۶۰۰ غرفه در آن وجود دارد و می توان در آنجا انواع گل و گیاهان آپارتمانی و تزیینی را برای مناسبت های مختلف مخصوص عید نوروز تهیه کرد. همچنین بازار گل علاوه بر خرده فروشی به صورت عمده به گل فروشی های بزرگ کشور گل ارسال می کند. این بازار در روزهای عادی از ساعت 4 صبح تا 12 ظهر برای عموم باز هست اما در روزهای آخر هفته و مراسم و اعیاد خاص که تعداد مشتریان زیاده ممکنه تا ساعت 2 یا 3 بعد از ظهر هم باز باشد. بازار گل محلاتی در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان نبرد جنوبی، محله‌ی زمزم، پایین‌تر از دادگاه خانواده واقع شده است.

بازار گل خاوران (امام رضا)

یکی دیگر از بازار بزرگ های بسیار معروف تهران بازار گل امام رضا بازار گل خاوران است که در جاده خاوران بعد از شهرک مشیریه واقع شده است.این بازار معمولا به صورت عمده محصولات را به فروش می‌رساند اما می توان در بعضی از غرفه ها محصولات را به صورت تکی هم خریداری کرد. در این بازار همه چیز وجود دارد از خاک و بذر های مخصوص گرفته تا انواع کود، گل ها و درختان و گیاهان تزئینی و کمیاب. همچنین در این بازار انواع لوازم باغی و گلدان ها و انواع سم ها به فروش میرسد. یکی از مزیت های اصلی این بازار گل بزرگ وجود پارکینگ هست که به میتوان خرید راحتی را برای شما رقم زد. آدرس این بازار گل تهران، خیابان امام رضا، بازار گل خاوران.

بازار گل بهشت زهرا

بسیاری از افراد دوست دارند تا، عید نوروز و لحظه سال تحویل را در کنار کسانی که از بینشان رفته است باشند. یکی از این محل های مهم بهشت زهرای تهران است که منزلگاه ابدی بسیاری از افراد میباشد. اگر شما هم دوست داری تو در هنگام سال تحویل در نزدیکی بهشت زهرا گلی را تهیه کنید بازار گل بهشت زهرا یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می باشد. در این بازار گل اغلب انواع گلهای داوودی، رز، مریم و گلایل را برای مراسم های تسلیت و عزاداری موجود دارند. همچنین در این بازار گل انواع درختچه ها و نهال ها مانند کاج و شمشاد به فروش میرسد.
این بازار گل به قیمت پایین محصولاتش مشهوره است و به همین خاطر به یکی از بزرگ ترین بازارهای گل تهران تبدیل شده است. آدرس بازار گل بهشت زهرا: اتوبان بهشت زهرا بعد از صالح آباد میباشد.

بازار گل شهید فکوری

بازار گل شهید فکوری یک بازار بزرگ گل و گیاه در شهر تهران است که در منطقه غربی شهر واقع شده است. این بازار به عنوان یکی از مهمترین بازارهای گل و گیاه در ایران محسوب می‌شود و میلیون‌ها نفر از اقشار مختلف به آنجا مراجعه می‌کنند. در این بازار، گیاهان داخلی و خارجی، گل‌های تزئینی، انواع گل های مصنوعی گلدانی و لوازم باغبانی عرضه می‌شود. اگر به دنبال خرید گل و گیاه برای تزیین منزل، محیط کار یا هر مناسبت خاصی هستید، بازار گل شهید فکوری یکی از بهترین مقاصد برای شماست. بازار گل شهید فکوری بعد از میدون آزادی و در ابتدای جاده مخصوص کرج قرار دارد. ساعت کاری این بازار گل از ساعت 8:30 الی 21 شب میباشد.

بازار گل غرب تهران (آبشناسان)

بازار گل آبشناسان یکی از بزرگترین بازارهای گل و گیاه در شهر تهران است که در منطقه غربی شهر قرار دارد. این بازار معمولاً هر روز صبح از ساعت ۶ تا ۱۲ برای خریداران باز است. در این بازار، می‌توانید انواع گل‌های تازه، گیاهان آپارتمانی، درختچه‌ها، بذرها، خاک، کود و دیگر ادوات باغبانی وجود دارد.
به گفته گزارشگر گل فروشی شادیچی این بازار محصولات مورد نظر خود را از بازار محلاتی و بازار امام رضا تهیه میکند، به همین دلیل از قیمت بالاتری نسبت به بازار محلاتی و امام رضا دارد اما این بازار این مزیت را دارد که، میتوان محصولات زیادی را به صورت تکی تهیه کرد. آدرس بازار گل آبشناسان :انتهای اتوبان ستاری شمالی، دومین خروجی دوربرگردان، جنب پمپ بنزین آبشناسان میباشد.

بازار گل شهید بابایی

بازار گل شهید بابایی نیز یکی دیگر از بازارهای معروف گل و گیاه در شهر تهران است که برای ساکنین شمال شهر تهران به گزینه خوب و نزدیکی تبدیل شده است. این بازار نیز مانند بازار گل شهید فکوری تعداد بسیار زیادی غرفه در زمینه های فروش گل و گیاه و لوازم باغبانی حضور دارند. در بازار گل شهید بابایی نیز انواع گیاهان داخلی و خارجی، گل‌های زینتی، تجهیزات باغبانی و لوازم جانبی مرتبط با باغبانی و آبیاری، ارائه می‌شوند. یکی از مزیت‌های این بازار، پارکینگ اختصاصی آن هست. آدرس این بازار گل: بزرگراه شهید بابایی، شرق به غرب بعد از پل استخر(لشگرک)، لاین کندرو، جنب پمپ گاز.

بازار گل شهید لشکری

یکی دیگر از بازار گل های بسیار معروف تهران که برای عید نوروز می توان از آن انواع گل ها وگیاهان خرید بازار گل شهید لشکری تهران است که در سال ۱۳۹۶ توسط شهرداری منطقه ۲۱ تهران در جاده مخصوص کرج افتتاح شد. در این بازار می توان انواع گلها و گیاهان خانگی رو با قیمت مناسب تهیه کرد. همچنین در این بازار گل می توان انواع دسته گل، تاج گل، سبد گل، انواع درختچه های بونسای و انواع گلدون ها را تهیه کرد. این بازار بزرگ گل در چهار فاز افتتاح شده است که فاز اول آن با مساحت ۲۲۰۰ متر یکی از بهترین بازارهای گل تهران تبدیل شده است.

خرید اینترنتی گل برای عید نوروز

گل فروشی شادیچی یک گل فروشی محبوب در ایران است که طیف گسترده ای از گل های تازه و زیبا را برای هر مناسبتی از جمله عید نوروز به شما ارائه می دهد. در این گل فروشی انواع گل های رز، لاله، زنبق،بابونه، نرگس و غیره به راحتی یافت می‌شود که همگی به تازه و شاداب می باشد. خرید از گلفروشی شادیچی بسیار راحت می باشد و شما می توانید از خانه یا محل کارتان به راحتی برای هر نقطه از تهران گل تهیه کنید.

نوروز زمان شلوغی برای گل فروشی ها است و یافتن گل های مناسب در گل فروشی می تواند کاره سخت و چالش برانگیزی باشد. با این حال، با گل فروشی آنلاین شادیچی، می‌توانید از میان طیف گسترده ای از گل‌ها انواع سبد گل، باکس گل و دسته گل را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.
همچنین از مزیت های گل فروشی شادیچی میتوان به ارسال رایگان تمامی خرید های بالا 1 میلیون اشاره کرد . شما میتوانید با خرید از گلفروشی شادیچی بدون پرداخت هزینه ارسال محصولاتتان را دریافت کنید. در پایان گلفروشی شادیچی از بهترین گل فروشی های تهران است و همیشه سعی دارد قیمت مناسب را در کنار کیفیت به مشتریان عزیز ارائه کند.

جمع بندی

نوروز زمان تجدید و تولد دوباره است و گل ها نقش مهمی در این جشن دارند. بنفشه آفریقایی، گل پامچال، کالانکوئه، حسن یوسف، سنبل، سینره و… همگی انتخاب های محبوبی برای تزئینات نوروزی هستند. چه بخواهید خانه خود را با این گل ها تزئین کنید و چه آنها را به عزیزان خود هدیه دهید، مطمئناً شادی و نشاط را در جشن های نوروزی برای شما به ارمغان می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *