بلاگ

تاثیر گذاری نور مصنوعی در گیاهان

تاثیر گذاری نور مصنوعی بر رشد گیاهان و گل های آپارتمانی

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی بسیار مفید میباشد. این نور های مصنویی نور لازم برای رشد گیاهان را ب آن ها منتقل کرده و گیاهان با این نور ها میتوانند به رشد خود ادامه دهند این نوع نور های مصنوعی بیشتر در آپارتمان هایی با نور ناکافی بسیار مورد بکارگیری قرار میگیرد در ادامه با ما همراه باشید با جزییات این نور های مصنوعی …

اثر گذاری نور مصنوعی در گیاهان :

گیاهان بطور کلی برای رشد و نمو کامل ازنوری منحصر به خود بکارگیری می نماید گیاهان نسبت به طول دوره روشنایی و تاریکی از خود واکنش نشان می دهند و به این حالت فتوپریودیسم می گویند که این دوره روی جوانه زنی بذر، گلدهی ،باردهی ، ریشه دوانی و رشد و نمو گیاهان اثر گذاری زیادی دارد.

واکنش گیاهان به طول دوره روشنایی و تاریکی :

1)گیاهان روز بلند یا شب کوتاه: این دسته گیاهان حداقل 14-10ساعت نور نیاز دارند برای گلدهی و باردهی. با کوتاه شدن طول شب به مرحله زایشی می روند.گیاهانی مانند :گل سوسن، مینا، اطلسی، نازگل که معروف به گیاهان تابستانه می باشند.

2)گیاهان روز کوتاه یا شب بلند: با بالا رفتن طول روزاین گیاهان فقط رشد رویشی نموده و به مرحله گلدهی و باردهی نمی رسند. این گیاهان به طول روز کمتر از 12ساعت نیاز دارند. گل داودی نمونه بارز گیاه روزکوتاه است که به طول روز کمتر از 12 ساعت نیاز دارد.

3)گیاهان بی تفاوت یا خنثی: این دسته شامل گیاهانی هستند که در مقابل تغییرات شبانه روز از خود واکنش نشان نمی دهند.

طول روز در این گیاهان باعث گلدهی و باردهی نمی شود و طول شبانه روز در چگونگی رشد گلهای گیاهان از نظر سرعت و کیفیت تاثیری مثبتی دارد .نور مصنوعی برای گیاهان دقیقا همانند نور خورشید برای گیاهان میباشد.

تیمار شب کوتاهی :

گیاهان روز کوتاه جهت گلدهی به روزهای کوتاه نیاز داشته و این نوع گیاهان بیشتر در فصل سرد سال کشت می شوند و برای جلوگیری از رشد زایشی و گلدهی ونیز ادامه رشد رویشی باید تحت تیمار شب کوتاهی قرار گیرند به عبارت دیگر با روشن کردن چراغ در شب می توان از گلدهی سریع آنها جلوگیری کرد این عمل بیشتر از لامپهای تنگستن بکارگیری می شود.طولانی کردن دوره روشنایی به سه صورت زیر انجام می پذیرد:

1)قبل از غرزب آفتاب لامپ ها روشن و تا ساعت 10 شب ادامه یابد.

2)لامپ پس از ساعت 2شب روشن و درطلوع آفتاب خاموش شوند.

3)لامپ ها از 10 شب تا 2 بامداد روشن می شود و طول شب شکسته می شود و برای کم شدن هزینه ها می توان از روش نوردهی گردشی بکارگیری نموده و از ساعت 10 شب تا 2 نیمه شب به ازاء  هر 30 دقیقه خاموشی از 6 دقیقه روشنایی بکارگیری نمود.

نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه و کیفیت نور یا طیف نوری:

اثر نور بر روی شکل ظاهری گیاه (فتومورفوژن)با کیفیت نور قابل کنترل است رنگدانه پروتئنی فیتوکروم از میران کیفیت نور اثر گذاری می پذیرد.فیتوکروم به دو شکل pr و pfr وجود دارد. شکل (pr) که نور قرمزرا جذب می کند و شکل (pfr) که نور مادون قرمز را جذب میکند. معمولا در گیاهان مختلف یکی از شکلهای pfr و pr غالب است.

اگر که کم شدن نسبت نور قرمز به مادون قرمز ,کلروفیل سازی کهش یافته و میلنگره ها طویل شده و پهنک برگ نازک و بزرگ می شوددر مقابل اگر که بالا رفتن این نسبت در گیاه شاخه دهی جانبی زیاد و میانگره ها و دمبرگ ها کوتاه شده وشاخه دهی گیاه بالا رفتن یافته و عملیات کلروفیل سازی بیشتر می شود. در اواسط ظهر نسبت نور قرمز به مادون قرمز خورشید به 25/1 – 05/1 می رسد این مقدار هنگام طلوع و غروب آفتاب کمتر می شود .تشعشات فعال فتوسنتزی در طول موج nm700-400انجام می گیردنور مرئی شامل طول موجهای مختلفی است که در این میان طول موج با رنگ آبی (nm460)رنگ سبز (510nm),رنگ زرد (nm570) رنگ نارنج(610nm) رنگ قرمز(650nm) متغیر است.با توجه به اینکه میزان فتوسنتز در گیاهان در طول موج (nm460)و( nm650) بیشتر از سایرین استاما هر کدام از آنها به تنهایی نمی تواند باعث رشد گیاهان شوند نور ماورای بنفش دارای طول موج کمتر از (mn400) است که برای گیاه و انسان خطرناک است و حتیباعث چروکیدگی پوشش گلخانه می شود . به همین دلیل بهتر میباشد در گلخانه ازپلاستیک های(  uv)بکارگیری شود.

طیف نور مادون قرمز که در طول موج (nm800-750) اتفاق می افتد ,قابل مشاهده ناست و همچنین در رشد گیاهان اثر گذاری ندارد . طیف نور قرمز دور  دارای طول موج بین (nm750-700) است که قابل مشاهده ناست و برای رشد گیاه و جوانه زنی و پیش رس بودن محصول اثر گذاری زیادی دارد.طیف نور قرمز که در طول موج (  nm700-600) اتفاق می افتد قابل مشاهده است و بوسیله کلروفیل جذب می شود و در رشد و نمو گیاهان موثر است. طیف نوری زرد متمایل به سبز با طول موج ( nm )600-500انجام می گیرد و قابل مشاهده است اثر گذاری این طیف روی کلروفیل سازی محسوس نیست.

طیف نوری آبی متمایل به بنفش با طول موج بین (  nm500-400) اتفاق می افتد که قابل مشاهده است و بوسیله ی کلروفیل جذب شده و در رشد گیاهان و سبزینه سازی موثر است .طیف نوری ماورا بنفش که با طول موج کمتر از ( nm 400) اتفاق می افتد قابل مشاهده نبوده، و برای گیاهان مضر است و ادامه روند آن باعث اختلاس شدید در رشد گیاهان می شود. نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه طول موج های مضر خورشید را ندارد و به انرژی پاک معروف میباشد. فقط طول موج مورد نیاز فتوسنتز را شبیه سازی می نمایید.

برای مشاهده باکس گل رز میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *