بلاگ

نگهداری گل های شاخه بریده در آب

آموزش نگهداری گل در آب

بسیاری از افراد، یکی از خرید هایی که در هفته یک بار انجام میدهند، خرید گل است. مهم نیست چند عدد یک شاخه، ده شاخه یا یک دسته بزرگ تعداد اهمیتی ندارد. مهم آن حس شادی و حال خوبی است که از آنها میتوانیم دریافت کنیم. یکی از چیزهایی که در موقع خرید گل های شاخه بریده با آن مشکل داریم، عمر کوتاه آن ها است. اکثر افراد فقط گل ها را در ظرف آب گذاشته و آن را رها میکنند. اما اینکار نکاتی دارد که باید آن را رعایت کنیم. در ادامه این مطلب از شادیچی به شما نکاتی در مورد نگهداری گل های شاخه بریده درون آب قرار است آموزش دهیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

به ساقه‌ گل ها رسیدگی کنید:تمیز کردن و رسیدگی به ساقه

یکی از مهمترین قسمت های یک گل ساقه آن است. برای طولانی تر کردن عمر گل های شاخه بریده تان، سعی کنید هر چند روز یک‌بار چند سانت از پایین ساقه‌ها را کوتاه کنید و مجدد آن‌ها را در آب قرار دهید. همچنین دقت کنید که ساقه ها را به شکل زاویه دار ببرید تا گل ها بیشترین مقدار آب و املاح را جذب کنند. برای این کار پیشنهاد میشود که از یک قیچی یا چاقو تیز استفاده کنید. این کار باعث میشود که گل های شما برای مدت طولانی تری شاداب باشد.

شاخه‌های پوسیده و شکسته را از دسته گل جدا کنید. برای بهتر قرار گرفتن گل‌ها در گلدان، می‌توانید ساقه‌ها را با یک ریسمان پنبه‌ای یا کنفی ببندید. هر دفعه که می‌خواهید ساقه‌ها را کوتاه کنید ساقه‌ها را از قسمتی که با بند بسته شده است نگه دارید و انتهای آن را برش بزنید، سپس در گلدان تمیز که آب تازه و غذای مخصوص گل در آن قرار دارد بگذارید. حتما به این موضوع توجه کنید که خار های گل رز را از آن جدا نکنید. این کار طول عمر گل را در گلدان کم میکند.

برگ ها را جدا کنید:

از دیگر کار هایی که برای طولانی تر کردن عمر گل های شاخه بریده میتوانید انجام دهید جدا کردن برگ ها قبل از قرار دادن آن درون آب است. برگ های سیاه و هر برگ که زیر آب است را جدا کنید. از قیچی یا چاقوی تیز برای بریدن همه برگ گل هایی که در زیر آب قرار می گیرند استفاده کنید. انجام دادن این کار باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و ایجاد بیماری های قارچی گل های شما می شوند. هر برگ یا گلبرگ گل را که به نظر می رسد پلاسیده شده و به داخل آب افتاده را از داخل گلدان خارج کنید. با انجام دادن این کار میتوانید اطمینان داشته باشید که گل های شما در سلامت کامل هستند و میتوانند برای مدت بیشتری با استفاده از زیبایی شان به شما انرژی دهند.

جدا کردن برگ ها

عدم حذف برگهای آسیب دیده یا برگ‌هایی که در زیر  آب قرار دارند، می تواند باعث رشد باکتری در گلدان شما شود.

گلدان ها را در مکان مناسب قرار دهید:

معمولا بهترین دمای گل بین 18 تا 22 درجه است. فراموش نکنید که نباید آن‌ها را در مسیر جریان هوای بخاری، کولر یا پنکه قرار دهید. بالای تلویزیون و کنار رادیاتور هم مکان نامناسبی برای قرار دادن گلدان است، گرمای حاصل از این وسایل باعث کم شدن آب گل‌ها و پژمرده شدن آن‌ها می‌شوند. شاید به نظرتان عجیب باشد اما قرار دادن میوه در کنار گل‌ها باعث کوتاه تر شدن عمر گل های شما می‌شود. میوه‌ی رسیده مقدار زیادی گاز اتیلن آزاد می‌کند که باعث کوتاه شدن عمر گل‌ها می‌شود. پس گلدان و ظرف میوه را در کنار هم قرار ندهید.

گلدان را پس از استفاده بشویید:

یکی از نکات بسیار مهم درباره گل های شاخه بریده ای که در گلدان قرار می دهید این است سعی کنید بهداشت گلدان را همیشه حفظ کنید.

همیشه سعی کنید قبل از گذاشتن گل هایتان در گلدان، آن را کامل بشویید. گل هایی که قبلا در آن گذاشتید میتوانند شامل قارچ ها و باکتری های مختلفی  باشد. شما میتوانید از الکل یا مایع سفید کنند برای ضد عفونی کردن گل ها استفاده کنید.

عوض کردن آب گلدان ها یکی

گلدان مناسب برای هر گل قرار دهید:

دیگر نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که همیشه به نوع دسته گل یا گلی که درون گلدان قرار میدهید توجه کنید. گل هایی که ساقه نرم و شکننده دارند را نباید در گلدان های پر از آب قرار دهید چون بعد از مدتی ساقه ها نرم تر شده و دچار گندیدگی می شوند بهتر این نوع گل ها را در گلدان هایی که آب کمی دارند قرار دهید. البته گل هایی که ساقه های سفت و چوبی دارند، را می توانید در گلدان های پر از آب قرار دهید چون ساقه های چوبی به خوبی آب جذب نمی کنند و برای سر زندگی به جذب آب بیشتری نیاز دارند.

عوض کردن آب گلدان

عوض کردن آب گلدان

سوالات متداول و پر تکرار در مورد گل های شاخه بریده در گلدان

چه مواد نگهدارنده ای به آب گل اضافه کنیم که عمر آن بیشتر شود؟

شما میتوانید برای شاداب نگه داشتن گل هایتان در خانه از روش ها و مواد های مختلفی استفاده کنید. در اینجا دو روش با استفاده از موادی که به راحتی در هر خانه ای پیدا میشود برای شما آورده ایم.

روش اول: یک قاشق نوشابه + ۳ قاشق آب و چند قطره سفید کننده لباس یا وایتکس
تا فضای اسیدی و شکر، مانع رشد باکتری ها در آب فراهم شوند.
روش دوم: افزودن ۲ قاشق غذاخوری لیموی تازه + یک قاشق غذاخوری شکر + و چند قطره سفید کننده لباس به یک لیتر آب

ساقه های گل های داخل آب را چگونه و هر چندوقت یکبار کوتاه کنیم؟

سعی کنید به طور روزانه و یا هر چند روز یکبار ساقه گل ها را از پایین با قیچی یا چاقوی تیز با زاویه ۴۵ درجه به ندازه چند سانتی متر کوتاه کنید. یکی از مهم ترین نکات اینکار این است که، ساقه را در زیر آب ببرید. اینکار باعث میشود هوا داخل ساقه گل نرود و باعث مسدود شدن راه آبرسانی ساقه گل ها نشود.

آیا آب گلدان را هر روز باید عوض کرد؟

بله، درون آب املاح و موادی وجود دارد که پس از یک روز فاسد میشود. شما با عوض کردن آب گلدان ها میتوانید عمر بیشتری برای گل های خود حاصل کنید. همچنین آب محیطی ایده آل برای رشد کردن انواع قارچ ها است، پس با عوض کردن روزانه میتوانید از به وجود آمدن بیماری های مختلف برای گلهایتان جلوگیری کنید.

فضای مناسب برای گل های شاخه بریده کجاست؟

فضا مناسب برای قرار دادن گلدان ها، مکانی به دور از حرارت مستقیم آفتاب، گرمای بخاری و یا هر منبع گرمای دیگری است. همچنین سعی کنید گل ها را از میوه هایی مانند سیب و موز در نگه دارید. پنکه یا باد شدید باعث کنده شدن گلبرگ ها میشود در نتیجه آن جا هم قرار ندهید.

آیا برای آب دادن به گل و گیاهان خانگی باید از آب سرد استفاده کنیم؟

برای آب دادن به گل و گیاهان خانگی حتما از آب ولرم استفاده کنید. زیرا آب سرد برای ریشه ی گیاهان خانگی مناسب نمی باشد و موجب تضعیف آن می شود.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، گل ها عمر کوتاهی دارند. و زمانی که از ریشه جدا میشوند عمر آن کمتر هم میشود. در این مطلب روش نگهداری از گل‌های شاخه بریده در آب و گلدان را به شما آموزش دادیم. اگر شما هم ترفندی برای نگهداری از گل‌ها و افزایش طول عمر آن‌ها دارید در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *